Stichting Nuon-claim bij BNR

De stichting Nuon Claim eist 400 miljoen euro van energiebedrijf Vattenfall en daagt het bedrijf voor de rechter. Volgens de claimstichting heeft Nuon - het huidige Vattenfall - jarenlang ten onrechte energiekosten in rekening gebracht bij duizenden ondernemers.

Vattenfall zou volgens de stichting sinds 2002 spookfacturen in rekening brengen. In dat jaar werd Nuon opgesplitst in netbeheerder Continuon (het huidige Liander) en energieleverancier Nuon (nu Vattenfall). Sindsdien bracht de netbeheerder terecht de kosten in rekening voor het transport van elektriciteit. Echter, de energieleverancier bleef deze rekening ook sturen terwijl de dienst niet meer werd geleverd door Vattenfall, aldus de stichting.

Volledige compensatie

‘Dat zijn dus eigenlijk kosten die dubbel in rekening zijn gebracht’, stelt de advocaat van de stichting Nuon Claim, Pieter Huitema. ‘Vattenfall kan niet goed zeggen welke dienst daar tegenover staat. Inmiddels is er een hele grote groep ondernemers die deze post onterecht al jaren heeft betaald en ook vergoed dient te krijgen.’ De stichting eist dan ook dan alle klanten volledig worden gecompenseerd voor alle kosten die te veel in rekening zijn gebracht.

Met individuele klagende ondernemers zou Vattenfall hebben geschikt over de kwestie, maar Stichting Nuon-Claim krijgt geen gehoor bij het bedrijf nadat ze Vattenfall heeft aangesproken op de spookfacturen aan de duizenden ondernemers. Daarom maakt de stichting nu de gang naar de rechter.

Bonussen

De bedragen die volgens Huitema te veel in rekening zijn gebracht variëren van 50 tot 200 euro per maand. ‘En dat al twintig jaar lang. Dan praat je over substantiële bedragen.’ Daarbij merkt Huitema op basis van gesprekken met oud-medewerkers op dat met het geïnde geld targets werden behaald en bonussen verdiend zouden worden.

Vattenfall ontkent bedragen in rekening te brengen voor diensten die de netbeheerder levert. ‘Vattenfall hanteert verschillende zakelijke producten voor de levering van energie en het gevraagde bedrag zou dan ook onderdeel zijn van een overeenkomst met het bedrijf voor het krijgen van elektriciteit.

Zorgplicht

‘Vattenfall vergeet daarbij te vermelden dat deze post ook al in rekening wordt gebracht door de netbeheerder’, zegt Huitema. ‘En daarbij is het ook heel lang in rekening gebracht bij partijen die dat ook niet wisten. Daar zijn zij niet over geïnformeerd. De energieleverancier heeft een zorgplicht en dat houdt onder anderen in dat je de klant moet informeren over de diensten die je levert.’

Vattenfall stelt dat klanten vrij zijn een eigen energieleverancier te kiezen die het beste past ‘en waarbij de klant zelf een keuze maakt voor een product na een eventuele vergelijking met andere producten van verschillende leveranciers’. Het bedrijf wil in gesprek met ontevreden klanten en zegt de dagvaarding serieus te nemen en verder te bekijken.

Stichting Nuon Claim verwacht dat een uitspraak van de rechter zeker één tot twee jaar op zich laat wachten. Huitema: ‘Het mooiste zou zijn dat Vattenfall met ons om de tafel gaat om tot een deal te komen.’